van provincie leon naar el bierzo - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marie-louise koster - WaarBenJij.nu van provincie leon naar el bierzo - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van marie-louise koster - WaarBenJij.nu

van provincie leon naar el bierzo

Door: marielouisekoster

Blijf op de hoogte en volg marie-louise

02 Juni 2011 | Nederland, Eindhoven

Hallo allemaal,
Hoe is het daar in Nederland?Niet dat ik heimwee heb hoor,daar is het allemaal te indrukwekkend voor!De weg vanuit Astorga naar Rabanal del Camino was goed te doen,het is een etappe van z,on 21 km en is licht stijgend,doch de temperatuur is al om 10.00 uur s,ochtends erg hoog.Om 12 uur ben ik al in rabanal del camino en neem de eerste herberg.Het is een mooi oud plaatsje en heeft huizen uit de middeleeuwen,alsof de tijd 1000 jaar heeft stilgestaan.Er was een weide met ligstoelen en daar heb ik lekker met een biertje bij liggen komen,het was net vacantie alleen zonder zwembad.Om 15.00 zag ik Fabio voorbijkomen,die ging verder naar Foncebadon en Dorothea heeft na 8 km de taxi gepakt naar rabanal en zit in de albergue van de gemeente.We eten samen en daarna slapen.De etappe van de volgende dag is de zwaarste die ik tot nu toe gehad heb,het was ongeveer 29 km tot aan molinaseca,want ponferrada heb ik die dag niet gehaald.Het was een cadeau en een straf tegelijk,want de route was een van de mooiste die ik tot nu toe gezien heb,zoveel natuur en bergen en bloemen en allerlei planten en sneeuw boven op de bergen,maar ook een straf ,niet door het stijgen,maar door de onmogelijke afdaling met de vele steengroeves en grove kiezels en struiken waar je je doorheen moest slaan,soms zelfs eng en akelig steil.Ik kan me haast niet voorstellen dat dit ook mensen van boven de 70 dit doen,maar toch is het zo.Wel heb ik een helicopter pal boven mijn hoofd zien vliegen die een engelse vrouw schijnt te hebben vervoerd die gevallen was.Als ik mijn loopstokken niet gehad had dan had ik allang in de barranca gelegen.Ik heb dus in Molinaseca geslapen in een fijne herberg,waar ik om 15.00 uur aankwam,toen het begon te donderen en regenen.Het was nog 6 km naar Ponferrada,maar ik vond het welletjes voor vandaag .S,avonds kwam ik Sjan tegen ,ook een brabantse en we hebben samen heel erg lekker gegeten:pulpo en carrillera,zoiets als draadjesvlees.De volgende dag naar Ponferada en toen ik s,morgens mijnrugzak omdeed knakte er iets in mijn lies,zodat ik maar 5 km lopen kon en dus 1 dag in ponferada gebleven ben.Daar kwam ik delphine weer tegen en zei bleef ook daar.We zijn samen naar het kasteel gegaan en het was een mooie dag.de dag daarop naar Villafranca del bierzo gegaan en met pijnstillers heb ik het weten uit te houden.Dit is een mooi plaatsje met een oude brug en rivier,geslapen in een albergue die uitgehouwen was uit steen.De etappe die de dag erna kwam was bijna onmogelijk en ook de zwaarste etappe van de camino.Weer een mooie natuuretappe door de bergen,maar de afdaling had meer van alpinisme weg door de steengroeve waar je door naar beneden moest.Boven bij de cruz de ferro,de steentjes begraven die uit de mijn van ons vader kwamen.Zo had iedereeen zijn reden om daar iets achter te laten en er werden ook tranen gevloeid door veel mensen.De volgende dag triacastela,een klein dorpje met een lange straat en verder wat huisjes,geslapen in een fijn albergue en s,avonds werd de wijn rijkelijk geschonken.Van afvallen komt niet veel,want ik eet gewoon en loop veelnet als iedereen,maar die vallen wel af.De volgende dag naar Sarria,we zijn dan al de wijnstreek bierzo uit en lopen door de provincie Lugo.Dit is een wat groeter plaatsje,waar ook weer een hoofdstraat leidt naar alle herbergen en een vervallen kasteel en een kerk.Ik slaap in de gemeentelijke herberg met allemaal spanjaarden die s,nachts alle ramen en deuren sluiten zodat er geen zuurstof is en heb dus bijna niet geslapen.De volgende dag naar portomarin,de weg ernaar toe is mooi en weer veel bossen en landschap en bergen.Je moet over een lange brug over de rivier mino en dan een middeleeuwse grote trap met portaal omhoog om er te komen,maar het is een mooi lief plaatsje,met een hele mooie oude kerk en mooie portales met restaurantjes.Ik ben weggegaan uit de gemeentelijke herberg want ik lag naast iemans in bed en daar had ik geen zin in na die slapeloze nacht,dus heb ik een kamer voor mezelf genomen in een hostal om ff lekker bij te tanken en mijn haartjes te wassen.De volgende dag naar Palas de rei,dit is een zwarte dag voor mij uit de camino,met een hele bittere nasmaak.Toen ik daar aankwam had ik een naar gevoel,voor het eerst op de camino had ik een gevoel over me dat ik hier niet wilde blijven,maar omdat ik te moe was heb ik dit toch gedaan.Ik ben die dag naar een privealbergue gegaan en omdat de plek niet mooi was,heb ik veel op de kamer gerust.We lagen ongeveer met zijn tienen op een kamer en ben slechts 50 min even van de kamer afgeweest om de anderen te bezoeken die elders zaten.Toen ik terug kwam in de albergue waren de lichten al uit dus ben ik zo in bed gekropen.Toen ik de volgende dag mijn spullen wilde pakken,zag ik dat mijn camera weg was en heb overal gezocht en aangifte gedaan.Ik heb vreselijk gehuild,want al mijn fotos zijn nu weg en heb niks meer van de 1000 die ik gemaakt heb.Het gaat me niet om de camera,maar ik ben zo verdrietig om het feit dat al mijn fotos die ik gemaakt heb weg zijn.De dag erna was erg hard voor mij want ik had helemaal geen zin meer om door te lopen,het waren nog maar 60 km,maar ik had de kracht niet om door te gaan en heb de hele dag gehuild en kwam erg laat aan om 18.00 uur in arzua.Dit is ook weer een klein plaatsje met een plaza met restaurantjes en we zitten in de provincie galicia.De pelgrims zijn erg lief voor me,behalve dan die ene die mijn camera gejat heeft,waar ik zo,n donkerbruin vermoeden van heb,want die heb ik maar 1 keer gezien op de hele camino en later schijnt dat de mobil van een duitse vrouw daar ook gejat is in dezelfde herberg.Een paar pelgrims beloven me wat fotos op te sturen die zij gemaakt hebben zodat ik toch nog wat herinneringen heb.Vandaag heb ik gelopen met iets minder pijn in mijn hart ,maar ik vind het zo verdomde jammer,het waren nog maar 3 dagen verdorie.Vandaag zit ik in Pedrouzo en dit is een klein dorpje,waar ik vanmiddag gegeten heb met Delphine en s,ovonds wat gedronken met martin,pepe,eric en caroline.Galicia is koud en winderig,maar nog steeds schijnt de zon Morgen de laatste dag,20 km naar santiago de compostela en dan heb ik de 800 km gehaald.Daar moet ik tevreden mee zijn,ook al is het zoals altijd weer niet over rozen gegaan,ik blijf doorgaan en misschien wel tot finisterre.Ik probeer jullie op de hoogte te houden wat betreft de laatste dagen,mocht dit niet lukken dan wil ik jullie bedanken voor alle lieve reacties,groetjes uit het winderige Galicia.doeidoei

  • 02 Juni 2011 - 23:16

    Anja:

    Pfff... wat een verhaal weer.

    En wat een naaistreek dat er zelfs 'onder gelijken' toch nog iemand is die de boel belazert.

    We denken aan je!

    Iig heel goed te horen dat je de hele tocht (bijna) hebt volbracht! Petje af!

    Succes nog en we horen graag de verhalen in reallife, binnenkort.

    Greetz!
    nr19'tjes.

  • 03 Juni 2011 - 09:23

    Ed:

    Hallo Marie-Louise met veel belangstelling, bewondering, en ook medeleven heb ik je verslag gelezen; dit moet wel heel zuur voor je zijn dat je zelfs je medepelgrims niet kunt vertrouwen! Maar focus je op het doel dat in zicht komt en dat je een hele bijzondere ervaring en prestatie hebt geleverd. Ik wens je veel sterkte met de laatste loodjes, en geniet van de week vakantie! je hebt het heel erg verdiend! groetjes, Ed

  • 03 Juni 2011 - 09:28

    Jet:

    Ik kan nu van alles typen om de pijn en het verdriet voor je te verzachten, maar het is gewoon een enorme rot streek!!! Bah. Geen woorden voor.
    Wat zie jij veel prachtige plekken!!

    In gedachte ben je bij ons.

    Liefs.

  • 03 Juni 2011 - 11:22

    Anita:

    Wat ontzettend erg voor je de tocht van je leven met mooie plaatjes ,zodat je terug kunt kijken op iets wat je toch maar ff gedaan hebt , en dan is er een zogenaamde mede pelgrim die zo'n streek levert ,sorry hoor maar dan hoor je daar niet thuis .

    Marie Louise Chapeau !!
    nog veel succes de laatste dag en een fijne vakantie .
    Groetjes van ons allemaal en een dikke vette lik van Kareltje

  • 06 Juni 2011 - 17:45

    Suus:

    hoi marie l nou echt harstikke knap van je 800 km zeg, en wat ben je n ervaring rijker, leuk hoe je de verslagen schrijft, echt belachelijk ja van je toestel ma laat dat nu niet je mooie weken daar overheersen, nog n fijne vakantie doeiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

voetreis naar Santiago de Compostella

Recente Reisverslagen:

23 Mei 2016

Cirueña

21 Mei 2016

Van Ventosa naar Cirueña

21 Mei 2016

Van Logroño naar ventosa

19 Mei 2016

Saintes

15 Mei 2016

Van Logroño naa Fromista
marie-louise

Hallo luitjes, nog maar een krappe 3 weken,voordat wij de camino gaan lopen.Op juliaantjes verjaardag vertrekken wij naar St Jean Pied de Port.de grens van frankrijk naar Spanje.Daar overnachten we en beginnen te lopen op 1 mei naar Roncevalles.Yes!Het wordt steeds spannender,kan bijna niet wachten.!Wordt vervolgd...

Actief sinds 11 April 2011
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 13749

Voorgaande reizen:

30 April 2011 - 15 Juni 2011

voetreis naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: